תפריט
feed iconה-FEED
favourites iconרשימת הקריאה שלי
התחברות
צרו קשר
favourites icon הרשמה לניוזלטר
feed iconה-FEED
favourites iconרשימת הקריאה שלי
close feed icon
feed iconה-FEED כל מה שקורה עכשיו באתר!

הטיסה איחרה בכמה שעות: מה מגיע לכם?

מדורים:
13/12/2017

איחור ממושך בטיסה מקנה זכויות מול חברות התעופה * מה, כמה, איך – ולמה עדיף שהטיסה תאחר דווקא בחברת תעופה אירופית?

המונית עוצרת בשערי שדה התעופה. אתם יורדים ממנה, נכנסים לאולם ההמראות, בודקים את לוח הטיסות, מוצאים את הטיסה שלכם ו... הצבע האדום והכיתוב Delayed  לא מותירים מקום לספק, הטיסה מאחרת! במקרה הטוב, תמתינו כמה דקות, תשתו עוד קפה ותשכחו שזה בכלל קרה. אלא שבמקרים רבים אחרים, למרבה הצער ואי הנוחות, איחורים בטיסות עלולים להימשך שעות. 

חוק שירותי תעופה יוצא מנקודת הנחה שיש כמה רמות פגיעה בנוסעים. ככל שהאיחור בטיסה ארוך יותר, הפיצוי אמור להיות גדול יותר

מה קורה אז? על אף שהסיטואציה עצמה לא נעימה ולפעמים גם מלחיצה, ראוי שנזכור במהלכה את מעמדנו כלקוחות משלמים. איחור בטיסה, שנמשך מעל פרקי זמן הקבועים בחוק, מקנה לנו זכויות שונות מול חברות התעופה. מה, כמה, איך ולמה? על כך במדריך הקצר הבא.

כוח עליון או כוח אדם?

חוק שירותי התעופה שנכנס לתוקף בשנת 2012 מבוסס על חוקים דומים ממדינות אחרות באירופה. החוק יוצא מנקודת הנחה שאיחור משמעותי במועד הטיסה, הנובע מאחריות חברת התעופה, פוגע בזכויות הנוסעים. המטרה העיקרית של החוק היא  "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס, בשל נסיבות שאינן תלויות בהם". 

ההיגיון בבסיס החוק ברור - איחור של כמה שעות בטיסה פוגע בצורה משמעותית בתכניות הנסיעה. הטיול או נסיעת העסקים משתבשים, מה שגורם לבזבוז זמן רב לריק ועשוי לגרום למצב בו סכומי כסף שכבר שולמו יורדים לטמיון. בקיצור, עוגמת נפש של ממש.

האחריות לעיכוב בטיסה היא סוגיית המפתח. כאשר האיחור נובע מ"כוח עליון", למשל מזג אוויר שמקרקע מטוסים או התראת טרור שמשתקת את שדה התעופה – חברת התעופה לא מחויבת להעניק פיצויים ו/או זכויות אחרות. כך גם כאשר האיחור נובע כתוצאה מעומס בשדה התעופה או משביתות, שפוקדות את השדה מפעם לפעם, חברות התעופה לא יישאו באחריות. מקרה נוסף הוא כאשר התקלה במטוס מוגדרת "חריגה" או שאינה באחריות חברת התעופה – לדוגמא, ציפור שנכנסה לתוך מנוע המטוס.

קראו עוד במגזין:

 

 

כגודל העיכוב, גודל הפיצוי

חוק שירותי תעופה יוצא מנקודת הנחה שיש כמה רמות של פגיעה בנוסעים - ככל שהאיחור בטיסה ארוך יותר, כך הפיצוי אמור להיות גדול יותר. אם אתם ממתינים עד שעתיים, סביר להניח שיצטבר אצלכם תסכול שאף עלול לגדול, כשתבינו שעל איחור של פחות משעתיים אינכם זכאים לפיצוי או הטבה. כפי שחוו על בשרם ישראלים רבים, איחור בסדר גודל שכזה, הוא הנפוץ ביותר.

אם חל בטיסה איחור שנמשך בין שעתיים לחמש שעות, הנוסעים אמורים לקבל שירותי סיוע, המוגדרים בסיסיים: כיבוד קל (בדרך כלל, תלושים שהם יכולים לנצל בחנויות שדה התעופה) ושירותי תקשורת (שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או בדואר אלקטרוני). במקרה של טיסות היוצאות מישראל סביר להניח כי שירותי התקשורת לא יהיו רלוונטיים, מאחר שלרוב הישראלים יש טלפון חכם שמאפשר לנהל שיחות טלפון ואף גלישה באינטרנט. אבל, חשוב לדעת שזכות זו קיימת.

כאשר האיחור נע בין חמש לשמונה שעות, יינתנו הזכויות שפורטו לעיל לצד זכאות להשבה של מלוא תמורת כרטיס הטיסה. בפני הנוסעים עומדות, במקרה כזה, שלוש אפשרויות:

  1. לעלות על הטיסה באיחור.
  2. לבקש את מלוא התשלום עבור הכרטיס.
  3. לדרוש כרטיס לטיסה חלופית.

יובהר, שאין אפשרות לקבל כרטיס חלופי וגם החזר על הסכום ששולם. מי שמבטל את הכרטיס ולא מבקש טיסה חלופית, אמור לקבל את ההחזר על הסכום ששילם בתוך פרק זמן של עד שלושה שבועות. בנוסף לכך, בכל מקרה של איחור מעל חמש שעות, אם יש צורך בשהות בת לילה אחד לפחות בבית מלון, צריכה חברת התעופה לממן זאת, לרבות ההסעה משדה התעופה למלון וחזרה.

בשבחי האיחור האירופי

כאשר הטיסה מתאחרת ביותר משמונה שעות, או מתבטלת לחלוטין, יינתנו כל הזכויות שפורטו לעיל לצד פיצוי כספי כמוגדר בחוק. גובה הפיצוי משתנה בהתאם למרחק הטיסה, בין נקודת המוצא לנקודת היעד.

במקרה זה, יש שלוש רמות פיצוי:

  1. עד 2,000 קילומטרים - פיצוי עד 1,290 ₪.
  2. עד 4,500 קילומטרים - פיצוי עד 2,070 ₪.
  3. מרחק העולה על 4,500 קילומטרים - פיצוי עד 3,100 ₪.

שימו לב כי החוק מתייחס לחברות ישראליות. במקרה של איחור בטיסה של חברה זרה, הפיצוי יהיה בהתאם לאמנות הקיימות בזירה הבינלאומית ולתקנות המאפיינות את יעד הטיסה הספציפי. בלא מעט מקרים, מדובר בתנאים משופרים ביחס לחוק הישראלי.

על פי תקנות האיחוד האירופי, שרלוונטיות עבור טיסות של חברות תעופה ממדינות חברות באיחוד האירופי או שממריאות מאותן המדינות, הפיצוי הכספי יינתן לנוסע כבר לאחר איחור של שלוש שעות בזמן ההמראה. זאת לעומת התרחיש הישראלי, שבו מקבלים, כאמור, פיצוי כספי רק לאחר איחור של שמונה שעות ויותר.

רוצים לקרוא עוד בנושאי חיסכון? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים.

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
related articles iconכתבות נוספות שתאהבו
comments icon
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
  • לפני 2 שנים

    אני השתמשתי בשירות הדיגטלי של Stop Delay וקיבלתי את הכסף ישירות לחשבון תוך 48 ימים בדיוק.

    https://stopdelay.co.il

  • לפני 5 שנים

    אני השתמשתי בשירות של flightrefund.co.il וקיבלתי פיצוי מהיר לחשבון הבנק שלי.
    הם לוקחים עמלה, אבל זה שווה את הכאב ראש מול חברת התעופה.

  • לפני 5 שנים

    בעניין אחר- אני וילדיי (11,14) עברנו השפלה בבידוק הבטחוני באדיס אבבה בהלוך ושוב כולל בדיקת המבושים של הילדים וזאת לאחר מכונת שיקוף. ועוד טקסים משפילים ...
    את מי אפשר לתבוע?

    • לפני 5 שנים

      אף אחד,אם לא היו בודקים אותך היית אומרת:לא בדקו אותי,את מי אפשר לתבוע?...זה לא עובד ככה

  • לפני 5 שנים

    אני רווצה לטוס לונדון

    • לפני 5 שנים

      טוס

  • לפני 6 שנים

    לא התייחסתם לשאלת הפיצוי במקרה שיש איחור בטיסה ממקום למקום ואז מאחרים לטיסת קונניקשין להגעה לארץ.
    למשל איחור בטיסת טוקיו בנגקוק עם חברת תאיי נוחתים בבנגקוק באיחור ומפסידים את הקונייקשין עם אלעל ל-תא
    מה הפחצוי במקרה זה מי מפצה והאיחור בהמראה היה עקב מזג אויר סוער ותקלה במטוס

    • לפני 5 שנים

      קרה לנו אותו דבר עם חברת ארופלוט טיסה מויאטנם למוסקבה איחור של 4 שעות, ואז פיספוס של הקונקשיין והמתנה נוספת של 8 שעות פשוט סיוט

  • לפני 6 שנים

    השירות באל על פשוט זוועה. כבר עדיף לואו קוסט

    • לפני 5 שנים

      אין על אל על, החברה הלאומית של ישראל, מרגיש הכי בטוח ורגוע, כנראה את סתם אחת שנובחת כמו כלב שרעב, לכי תטוסי עם חברות ערביות וזרות ואז נראה איך תדברי

  • לפני 6 שנים

    זה יותר מעצבן ממזוודה שלא מגיעה. גם זה יכול לשגע

  • לפני 6 שנים

    מה קורה שבעקבות האיחור הפסדתי קרוז שעולה הרבה כסף

    • לפני 5 שנים

      תרחפי על כדור פורח

  • לפני 6 שנים

    שטיסה מאחרת (ואני לא מדברת על חצי שעה) זה אחד הדברים הכי מתסכלים שיכולים להיות. בטח בטיסות חזרה לארץ, או טיסות עם משפחה. חברת התעופה חייבת לפצות את הנוסעים!

    • לפני 5 שנים

      תפסיקו לא לאלחץ לא לא צריך לפצות

  • לפני 6 שנים

    אצלי איחרה הטיסה בחברה ישראלית "מובילה". כמה שלא רצתי אחריהם לא קיבלתי כלום. בקושי ענו לטלפון

    • לפני 5 שנים

      בסדר בנות אני מבינה אתכם אנכנו נפצה אתכם באבה

רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
אתם קוראים: הטיסה איחרה בכמה שעות: מה מגיע לכם?
Website by:

© 2017 מיטב דש בע”מ
אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.