ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
התחברות
צרו קשר
הרשמה לניוזלטר
ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
ה-FEED כל מה שקורה עכשיו באתר!

כנס המעסיקים של מיטב דש: מה קרה לנו בכלכלה ובעולם העבודה?

הכנס הפגיש השנה שני פאנלים בזום: המנכ"לים של סלקום, שופרסל, פתאל ומיטב דש שוחחו על הכלכלה והשווקים הפיננסיים. בהמשך נפגשו בכירים ממיקרוסופט, טבע, טאבולה ועיריית ראשל"צ לשיחה על עבודה מהבית. צפו בכנס

כנס המעסיקים השנתי של מיטב דש התקיים השנה באמצעות הזום, בהתאם להגבלות הקורונה ועסק כמובן במשבר ובשינויים בכלכלה ובעולם העבודה. נושא הכנס היה "ממשבר להזדמנות". בתחילת הכנס הציג המנחה יעקב איילון סקר חדש של חברת מקינזי, שלפיו 51% מהמנהלים הרגישו אופטימיים בחודש אוקטובר, לעומת 29% בלבד שממשיכים להיות פסימיים. 

"סדר הגודל של המשבר הוא משהו שאף לא היה ערוך אליו. קובעי המדיניות עשו הרבה צעדים, חלקם מבורכים ועל חלקם אני בטוח שהם מצטערים היום. כמובן יש שאלה מה קורה עם ההפרשות לפנסיה של כמיליון עובדים שיצאו לחל"ת"

בחלקו הראשון של הכנס, שעסק בהשפעות על הכלכלה והשווקים הפיננסיים, השתתפו אבי גבאי - מנכ"ל סלקום, אביה מזרחי-מגן - מנכ"לית רשת המלונות פתאל, אילן רביב - מנכ"ל מיטב דש ואיציק אברכהן - מנכ"ל שופרסל. 

"גייסנו אלפי עובדים כדי לעמוד בביקושים באונליין"

מזרחי-מגן נשאלה איך נחת עליה משבר הקורונה - וענתה: "זה תפס אותנו בסיום שנה, כשחילקנו בונוסים בכל הארץ, בכל המלונות. היינו בטיסה לאילת, ב-24 בפברואר, ודיברנו באופן כללי על היערכות. מתי הבנו שזה באמת פה? רק ב-17 במרץ, בהכרזה על הסגר הראשון. בשבוע קודם לכן עוד נערכנו לפסטיבל שאנחנו מקיימים מדי שנה, אבל הרגע הזה הגיע ותיירות הפנים נעצרה".

גבאי מסלקום סיפר כי המשבר תפס אותו ממש בתחילת הקדנציה שלו כמנכ"ל החברה, כחודשיים לאחר שנכנס לתפקיד. "כשמנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן התקשר אליי בערב שבת הבנתי שמשהו קורה. באותו ערב כבר כינסנו את ההנהלה כדי לקבל החלטות מה לעשות, בעיקר בהשקעות בשדרוג תשתיות. הסיפור הגדול אצלנו היה כמובן המעבר לעבודה מהבית, זה קרה בתוך כמה ימים. כל הדברים שהיו רגילים לעשות - כבר לא עושים אותם יותר. הכול עובד אחרת לחלוטין". 

"אצלנו במיטב דש, מלבד אלף העובדים וכמעט מיליון הלקוחות, הייתה השכמה למשבר עם מחלקת ההשקעות", אמר רביב ממיטב דש. "השווקים תמיד קצת לפני כולם ומחלקת ההשקעות התחילה לצעוק מוקדם שהולך להיות פה אירוע גדול. אנשי ההשקעות ראו כבר מפולות, נזכיר את 2008. הם ישר נכנסנו לתלם והתחילו לעבוד, מה שהשאיר לנו להתעסק עם כוח האדם שלנו ועם הלקוחות. וזה מעניין: במרכזי השירות שלנו היה הרבה פחות לחץ, לבטח פחות טלפונים. אנשים כתבו בעיקר בווטסאפ, מייל ושאר הפלטפורמות הדיגיטליות". 

מזרחי-מגן סיפרה על התמודדות רשת המלונות פתאל עם מצב שבו כל ההזמנות נפסקות בבת אחת: "יש לנו 40 בתי מלון וכ-8,000 עובדים באופן, לא כולל מעגלים של ספקים ישירים ועקיפים. לא היה פשוט לשחרר את כל העובדים לחל"ת ולוודא שיש להם כל מה שהם צריכים". לפי מנכ"לית פתאל, הרשת לא קיבלה עדיין סיוע מספיק מהמדינה, למשל ניתנו לה רק שני חודשים של פטור מארנונה". 

מה יהיה מודל העבודה המועדף לאחר הקורונה?
 

"המדינה עשתה טעויות קשות"

אילן רביב התייחס לשוק העבודה: "סדר הגודל של המשבר היה משהו שאף לא היה ערוך אליו. לכן, קובעי המדיניות עשו הרבה צעדים, חלקם מבורכים ועל חלקם אני בטוח שהם מצטערים כבר כיום. כמובן יש שאלה מה קורה כיום עם ההפרשות לפנסיה של כמיליון עובדים שיצאו לחל"ת. יש קושי, בעצם אי אפשר לשלם לעובד בחל"ת את ההפרשות הפנסיוניות שלו. מעבר לזה, יש עובדים שיש להם כספים צבורים - קופות גמל, קרנות השתלמות - הרבה מזה, אגב, נזיל. ופה חשוב לראות איך הם מתנהלים".

"חשוב לציין: כל הענף עבד על חינוך פיננסי שהדגיש את חשיבות החיסכון הפנסיוני, בעיקר על רקע העלייה בתוחלת החיים וכל שאר הגורמים שמקטינים את הקצבה הפנסיונית החודשית. ופתאום באה המדינה ומאפשרת למשוך כספים בלי מס מקרנות ההשתלמות או מהפנסיה לעצמאים. אלו לדעתי טעויות חמורות שהמדינה עשתה, שסותרות שנים של חינוך פיננסי מוצלח שעברנו. לזכות החוסכים וגם לזכות המעסיקים, אפשר לומר כי למרות מה שהמדינה עשתה כמות המשיכות הייתה מאוד מאוד מתונה. בסך הכל ראינו בגרות גדולה של ציבור החוסכים במשבר. דווקא בימי המשבר ראינו התגברות בחיסכון, ולא רק בחיסכון כפוי אלא גם בחיסכון וולונטרי. אנשים שלא נסעו לחו"ל הפנו יותר כסף לחיסכון".

"אצלנו הייתה תנועת מספריים מטורפת: "ההכנסות ירדו, אבל הלקוחות שלנו היו בבית והיה להם זמן פנוי, כך שהשימושים דווקא עלו", אמר אבי גבאי על השינוי בסלקום. "המשבר חידד לנו מאוד את הצורך להבין את הלקוח. ללקוח כיום אין סבלנות לתקלות, כי הוא באמת צריך את האינטרנט".

להצטרפות לקרן הפנסיה הנבחרת - לחצו כאן 

"לאנשים לא מספיק כיום חיבור של 100 מגה"

אילן רביב התייחס לשינוי שחל אצל המעסיקים עקב המעבר ההדרגתי לדיגיטל: "כיום הם בעיקר רוצים מאיתנו מידע, לדעת שכל ההפקדות נכנסו, האם כסף נגבה ושויך כראוי. גם העובדים שלהם רוצים לדעת ולראות. היום, כלקוח, אתה יכול לבקש לקבל כל חודש סמס שיודיע לך שהכסף הגיע לקרן פנסיה שלך, זה מגיע בפוש". 

רביב נשאל על עוצמת השווקים במשבר - וענה: "צריך לחלק את זה לשניים, ראשית יש חברות טובות, שיש להם עסקים טובים והם כרגע נתקלו במכשול חיצוני. ברור למשקיעים שברגע שיגיע החיסון הן יחזרו, ואולי אף יחזרו ביתר שאת. שוק ההון יודע לא להעניש את החברות האלו. יש, לעומת זאת, חברות שהמודל העסקי שלהן לא חזק מלכתחילה - והן חטפו במשבר מכה עוד יותר גדולה". 

"בעניין הנושא של המסחר העצמאי, מה שאנחנו קוראים תופעת רובין הוד, שהיא  בעיניי תופעה מדהימה: אנשים בבית, יש להם יותר זמן פנוי, הם נגישים לכמויות אדירות של אינפורמציה ויש להם דעה. מבחינת קבוצת גיל, אנחנו מדברים באחוזים ניכרים על בני 25-35, הם שמים לפעמים 10,000 שקל ומתחילים לסחור. דבר שמאוד נפוץ עכשיו זה שברי מניות, כי לקנות מניית אמאזון אתה צריך 3,000 דולר, אז אתה צריך רבע מניית ורבע מניית גוגל ורבע מניית משהו, כי לימדו אותך גם שצריך לפזר את ההשקעה".  

גבאי התייחס לפעילות של סלקום בנוגע לסיבים האופטיים ול-5G: "אלה שני תחומים שאנחנו מקדמים כרגע בכל הכוח, בעיקר את הסיבים. בגלל גם הלכנו לעסקה עם הוט, כדי שנוכל לפרוש הרבה יותר והרבה יותר מהר ממה שתוכנן במקור. לאנשים לא מספיק היום 100 מגה. ב-5G אנחנו עדיין בתחילת הדרך, זה פחות רלוונטי לתקופת המשבר כרגע. כרגע יותר חשוב לנו לתת 400 מגה במקום 100 מגה, עם רשתות חזקות וזמינות". 

קראו עוד במגזין:

 

 

"כשנקבל את נתוני האמת על סגירת העסקים – נזדעזע"

מזרחי-מגן העריכה איך תיראה 2021, בהנחה שיתחיל להינתן חיסון בתחילת השנה הבאה: "תהיה חשיבות גדולה למהירות תגובה, לתגובתיות. חברות יצטרכו לתת שירות מהיר יותר ומקצועי יותר. כל נושא הדיגיטל יהיה חשוב מאוד. אזורי הנופש, כמו תל אביב וירושלים, יחזרו רק עם חזרת הטיסות הנכנסות. תיירות הפנים תמשיך להתחזק, בליווי של קפיצה גדולה באספקט הטכנולוגי". 

אילן רביב אמר בהקשר זה: "אנחנו עוד לא אחרי המגפה, נשארו לנו לפחות עוד כמה חודשים גם אם החיסונים יחולקו ויעבדו. אבל בהינתן שזה יקרה, אנחנו מאוד אופטימיים בנוגע ל-2021.  יש סקטורים שיש להם מה להשלים בגין 2020, אין ספק שאנשים ירצו לצאת ולהתאוורר. אנחנו יותר מודאגים מהעולם של החברות הקטנות והבינוניות, יש הרבה עסקים שלא בטוח שיגיעו לצד השני של הנהר. להם צריך לעזור, ולעזור יותר. כשנוסעים ברחובות רואים את כל החנויות הסגורות וכשנקבל את הנתונים, שנמצאים כרגע בדיליי של כמה חודשים, כולנו נזדעזע. העסקים האלה גם מעסיקים חלק גדול מהאוכלוסייה, כך שנצטרך למצוא מקום עבודה להרבה מאוד אנשים".

בעניין השווקים אמר רביב: "הריבית מאוד מאוד נמוכה, והולכת להישאר ככה עוד הרבה זמן. זה גורם להרבה אופטימיות בנוגע לשווקים בעולם, צריך כמובן לבחור חברות שצומחות, בעיקר חברות שיש להן מודלים עסקיים מותאמים מבחינה דיגיטלית. בגדול מה שקרה כאן הוא שמה שהיה צריך לקרות ב-2023 קרה ב-2020". 

"אני פחות אופטימי בנוגע לכלכלה", אמר גבאי. "אנחנו רואים יותר ויותר לקוחות שסוגרים עסק ואף אחד לא נכנס במקומם. בסוף הכלכלה זה אנשים שיש להם על מה להוציא כסף, אם אין להם יכולת להוציא כסף אין כלכלה. לכן אני פחות אופטימי. אנשים גם חיים ברמה גבוהה מאוד של אי ודאות - וזה לא בריא". 

"הרבה יותר קשה להעביר את הווייב"

חלקו השני של הכנס הוקדש לפאנל בעניין העבודה מהבית ומרחוק. בפאנל השתתפו אלי כרמון - סמנכ"ל התפעול והכספים במיקרוסופט ישראל, אלירן בן יהודה - מנהל אתרי תוכן גלובלי בטאבולה, משה האריס - מוביל חדשנות בתחום משאבי אנוש בחברת טבע ונתי לרנר - ראש מנהל משאבי אנוש בעיריית ראשון לציון.

"אצלנו יש נדבך של העובדים שחייב להגיע כל בוקר למפעלים ולהמשיך לייצר", אמר האריס מטבע. "הפסקנו לבצע חפיפות של משמרות פנים אל פנים, עשינו התאמות למצב החדש".  

"טאבולה הייתה חברה פאנאטית בכל מה שקשור לעבודה מהמשרד", אמר בן יהודה מטאבולה. "המעבר הזה בבוקר אחד לעבודה מהבית הביא איתו הרבה אתגרים, קרו גם הרבה דברים טובים. נערכנו למיתון מאוד עמוק וגדול והופתענו לגלות שזה לא קרה".

"אנחנו חברה גלובלית שרגילה לעבוד באופן מבוזר, לכן היה לנו יתרון יחסי כשנאלצנו לעבור לעבוד מהבית באופן מלא", אמר כרמון ממיקרוסופט. יש לנו הרבה מאוד כלים לאפשר לעובדים להמשיך לעבוד מהבית - וכמובן להמשיך לשמור על הבריאות והבטיחות של כולם". 

לרנר סיפר איך נראה השינוי בגוף מוניציפלי גדול כמו עיריית ראשון לציון, שמעסיקה כ-4.700 עובדים: "לא רק שלא היינו ערוכים לעבודה מרחוק, גם לא יכולנו - יש תקנות, יש רגולציה. מבחינתנו עובד זה עובד בסגנון הישן, הוא מגיע בבוקר וצריך להראות נוכחות. כשהוא מסיים את עבודתו רואים שהוא סיים את עבודתו. כלומר, קודם כל היינו צריכים לשנות את התקנות. נציבות שירות המדינה אכן הכניסה שינויים שאפשרו לנו לעבור חלקית לעבודה מהבית. האתגר השני היה ללמד את העובדים, שחלקם לא טכנולוגיים, לספק את אותו שירות מרחוק".

האריס סיפר על כך שבטבע לא הוצא אף עובד לחל"ת, ושהחברה אף העבירה את תקציב ההסעדה לבתי העובדים, כך שיוכלו להזמין ארוחות בזמן העבודה מהבית. "נושא ששמנו עליו דגש הוא טשטוש הגבולות בין העבודה לבית", הוא אמר. "אני מדבר על הילדים שרצים ברקע, על אנשים שעושים ראיון תוך כדי ג'וגינג בפארק. ימים יגידו מה זה עושה לעבודה. בינתיים לא ראינו ירידה בפרודוקטיביות, אבל האתגר הגדול באמת הוא קליטה של עובד חדש, שאין לו נטוורק ולא יודע למי להרים טלפון".

כרמון התייחס לאופן שבו מיקרוסופט ישראל מודדת את עובדיה: "אנחנו מודדים ביצועים ולא נוכחות. לימדנו את המנהלים שלנו להיות רול-מודל, לחלוק את הקשיים עם העובדים ולתת לעובדים לספר על הקשיים שלהם".  

בן יהודה מטאבולה סיפר על תהליכי קליטת עובדים בימי הקורונה: "זה אתגר מאוד קשה. כל הצוותים צריכים לתת הרגשה לעובד החדש שהוא נקלט. הגדרנו גם תקציבים לצורך פאן, כדי שכל הצוותים יבצעו יחד פעילויות חברתיות. למשל, להזמין פיצה ולדבר על החיים. בראיונות עבודה, כיום הרבה יותר קשה לנו להעביר את הווייב של טאבולה, מרואיינים כבר לא מגיעים למשרד ומתרשמים מהחברה". 

להצטרפות לקרן הפנסיה הנבחרת של מיטב דש, לחצו כאן

סרטון זה נועד לשם מסירת מידע תמציתי בלבד, ובשום אופן אין לראות בו תחליף לייעוץ פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם. הסרטון מתבסס בין היתר על מידע אשר פורסם לציבור, אשר מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ מניחה כי הוא מהימן וזאת מבלי שביצעה בדיקות עצמאיות לבירור מהימנות, דיוק ושלמות המידע. מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ וחברות בקבוצת מיטב דש השקעות בע"מ, בעלי מניותיה, עובדיהם ו/או מי מטעמם לא יהיו אחראים, בכל צורה שהיא, לכל נזק ו/או הפסד שייגרם כתוצאה משימוש במצגת זו, ככל שייגרם כזה. מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ, מבית מיטב דש ואיילון ביטוח, הנמנית על קבוצת מיטב דש השקעות בע"מ, מבהירה כי היא וחברות אחרות בקבוצה עוסקות, במישרין או בעקיפין באמצעות חברות קשורות, חברות אחיות וחברות אחרות בקבוצה, בין היתר, במתן שירותי ניהול השקעות, ניהול קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל וקרנות פנסיה, וכתוצאה מכך, למיטב דש גמל ופנסיה בע"מ, חברות אחיות וחברות אחרות בקבוצת מיטב דש השקעות בע"מ ו/או לבעלי עניין למי מבין החברות המפורטות דלעיל ולקוחותיהם, עשוי להיות עניין בנכסים הפיננסיים ו/או במוצרים הפנסיונים הנכללים במצגת זו, מעת לעת, ככל שמפורטים כאלה. המידע המוצג בסרטון זה נכון למועד בו חושב או פורסם לציבור. הכל בכפוף להוראות הדין והוראות תקנון קרן הפנסיה. * שיעור קיטון קצבת הפנסיה ב כ- 45%, חושב בהינתן שמדובר בגבר בן 30 עם שכר התחלתי של 5,000 ₪, גידול שכר של 2% בשנה, שיעור הפקדה של 20.83% מהשכר ותשואה בשיעור של 4%. *הפער ביתרה הצבורה, המוצג בסרטון שיכול להגיע לעד 250 אלף ש"ח, בהשוואה בין דמי ניהול מקסימאליים (6% מהפקדה ו-0.5% מהצבירה) לדמי ניהול בשיעור של 2.49% מההפקדה ו- 0.05% מהצבירה (דמי הניהול בקרן הנבחרת אילון מיטב דש), חושב בהינתן שהשכר החודשי הנו 10,000 ₪, שמדובר בגבר בן 30, הפקדה בשיעור של 20.83% מהשכר, תשואה 4, (תוספת בסך של 250 אלף ₪ לצבירה בסך של 1.66 מיליון ₪, מהווים תוספת של 15% לקצבה).

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
כתבות נוספות שתאהבו
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
    רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
    אתם קוראים: כנס המעסיקים של מיטב דש: מה קרה לנו בכלכלה ובעולם העבודה?
    Website by:

    © 2017 מיטב דש בע”מ
    אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.