ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
התחברות
צרו קשר
הרשמה לניוזלטר
ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
ה-FEED כל מה שקורה עכשיו באתר!

בעל עסק, מה סטיב ג'ובס היה אומר על העסק שלך?

מדורים:
17/05/2016

מהו ה"התבלין הסודי" של האנשים המצליחים בעולם? בסדרת הכתבות הבאה נתחקה אחר האנשים שעשו את זה בגדול, וננתח את הפעולות שיכולות לשנות את המציאות גם בעסק שלנו. הפעם: תפוח הזהב של סטיב ג'ובס

פעמים רבות אנחנו מביטים בהשתאות על היזמים המצליחים בעולם ושואלים: איך הם עשו את זה? בסדרת הכתבות הבאה נתחקה אחר מסלול חייהם של 5 מצליחנים, ודרך הסיפור שלהם ננסה להבין: מה הוביל אותם להצלחה? ואיך אפשר להשתמש בנוסחה שלהם כדי להזניק את הביצועים בעסק שלנו?
הפעם: סטיב ג'ובס, האיש שהמציא את הגלגל (של האייפוד) – ועוד הרבה יותר.

אפל, ששווי השוק שלה נושק כיום ל- 700 מיליארד דולר, החלה במיזם שסטיב ג'ובס הקים יחד עם חברים, מהמוסך של הוריו. אז איך ג'ובס הפך חברה שהחלה את דרכה במוסך קטן (ושלצורך פתיחתה הוא נאלץ למכור את הרכב שלו), לאימפריה משגשגת? ומה אפשר ללמוד מהסיפור של סטיב ג'ובס כדי להעניק לעסק שלנו דחיפה?

להמציא את הגלגל מחדש (או: להיות יצירתי)

ההמצאות של סטיב ג'ובס שינו את העולם. החל מה- Apple II, המחשב האישי הראשון שיועד לקהל הרחב, ועד לאייפוד המהפכני שאפשר למשתמש לראשונה להכניס יותר מ 1,000 שירים לכיס, והאייפון שהפך בתקופה מסוימת לטלפון הנמכר ביותר בעולם. ההצלחה של אפל נבעה, בין היתר, מהעובדה שבמקום לנסות להצטופף בשוק הקיים, יחד עם עוד אינספור מתחרות, היא עוררה לחיים שווקים חדשים. כך היה עם Apple II, מחשב שפנה לראשונה לקהל הרחב, כך היה עם האייפון שהכניס לתודעה את הטלפונים חכמים ועם האייפד שהפיח חיים בשוק הטאבלטים הרדום, שכמעט ולא היה קיים עד לאותה עת.

בתור בעלי עסקים בשווקים רוויי תחרות, נראה שאנו צריכים בכל פעם להמציא את הגלגל מחדש בעולם בו לכאורה כבר חשבו על הכל. האם זה בכלל אפשרי? כששאלו את ג'ובס מהי יצירתיות, הוא אמר: "יצירתיות היא רק חיבור דברים. כשאתה שואל אנשים יצירתיים איך הם עשו משהו, הם מרגישים קצת אשמים כי הם לא באמת עושים את זה, הם פשוט ראו משהו. זה נראה להם ברור מאליו לאחר זמן מה".

התובנה העסקית: יצירת פתרון חדשני לא תמיד כרוכה בלהמציא את הגלגל מחדש. כך למשל האייפון של אפל לא המציא את טכנולוגיית מסך המגע, אלא השתמש בה בצורה חכמה יותר. לעיתים הטכנולוגיות והרעיונות כבר קיימים, ודווקא חיבור בלתי צפוי בין שני רעיונות יכול להוליד פתרון חדשני. כך למשל שילוב בין 2 רעיונות קיימים, יכול להוליד פתרון חדשני: שימוש בחכמת ההמונים + גיוס כסף = פלטפורמות לגיוס המונים כגון Head Start.

האם יצירתיות היא תכונה מולדת? לא בהכרח. מסתבר שאפשר ללמוד איך להיות יצירתיים באמצעות טכניקות חשיבה. אחת מהן היא מודל Scamper לפיתוח חשיבה יצירתית. כל אחת מהאותיות במודל Scamper מייצגת שאלה, שהמענה עליה מאפשר להוליד רעיונות יצירתיים מתוך מוצרים ושירותים שכבר קיימים:

  • Substitute (החלפה): איזה רכיב אפשר לשנות או לשפר בפתרון הקיים? למשל, הוצאת הטייס מתא הטייס הולידה את המזל"ט.
  • Combine (איחוד): איך אפשר לאחד בין רעיונות כדי ליצור מוצר חדש? לדוגמא האולר השוויצרי שמשלב כמה כלים במוצר אחד.
  • Adjust (התאמה): איזה רעיונות או תהליכים מתעשיות אחרות אפשר ליישם בפתרון שלכם? השאלת עיקרון "הרכב זאת בעצמך" מהרכבת פיצה אישית, להזמנת תכשיט (או אפילו אופניים) שאפשר לעצב ולהרכיב אישית דרך האינטרנט.
  • Modify (שינוי): כיצד ניתן לשנות את המוצר – לשנות את גודלו, את צורתו ולהעצים תכונות מסוימות? דוגמא אפשרית היא יצירת אריזות חיסכון גדולות.
  • Put to Another Use (שימוש לצרכים אחרים): איך משתמשים במוצר שנועד במקור לצורך אחד, עבור תעשיות וקהלים אחרים? קוקה קולה פותחה במקור כתרופה לשיכוך כאבים, וכולנו יודעים מה השימוש העיקרי שלה כיום.
  • Eliminate (החסרה או ביטול): אילו חלקים מהפתרון אפשר להוריד? טיסות הלואו קוסט מורידות רכיבי שירות רבים, שחוסכים ללקוחות במחיר.
  • Rearrange (שינוי הסדר במוצר קיים): כיצד ניתן לשנות את סדר הפעולות? לגרום לפתרון לבצע פעולה בלתי צפויה? למשל, במקום לנסות למכור בכל אינטראקציה, אפשר להפיץ מוצר חינמי ולבנות באמצעותו מערכת יחסים שתוביל לרכישה.

להעצים את הבשורה הייחודית שלכם לעולם

"1,000 שירים בתוך הכיס שלך". כך הציג סטיב ג'ובס את נגן האייפוד, שנחשב בעת השקתו לקטן בהרבה ממתחריו. לאייפוד היו יתרונות טכנולוגים רבים וביניהם זיכרון של 5 ג'יגה, אך המשפט הרשום מעלה הוא זה שנצרב בתודעה הקולקטיבית. מדוע? פשוט כי הוא עונה על אחת השאלות הכי חשובות העוברות בראשו של הצרכן: "מה יוצא לי מזה"?

התובנה העסקית: חשבו מה הלקוחות שלכם יוכלו להשיג באמצעות הפתרון שאתם מציעים. איזה צרכים ותסכולים הוא יפתור להם? לא מעניין את הלקוח הפוטנציאלי מה הפתרון שלכם עושה, אלא מה הוא יוכל להשיג באמצעותו. ההבנה הזו יכולה לשנות את השפה בה אתם פונים ללקוחות מהקצה אל הקצה, ולמשוך את תשומת ליבם.

ללמוד מהכישלון

תוך 10 שנים הפכה אפל מחברה של 2 עובדים במוסך, לחברה המעסיקה למעלה מ- 4,000 עובדים. למרות ההצלחה המטאורית, מסתבר שגם אחד האנשים המצליחים בתבל חווה כישלונות צורבים. כשחגג 30, ג'ובס פוטר מהחברה אותה הקים ע"י הדירקטוריון של אפל. במשך מספר חודשים הוא הסתובב עם תחושה צורבת של כישלון, שתוקשר בכל רחבי תבל.

אבל כפי שהעיד על עצמו ג'ובס, התשוקה למה שהוא עושה המשיכה לבעור והפיטורים מאפל "היו הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים". וכך השחרור מהנטל של אפל הוביל אותו לתקופה היצירתית ביותר בחייו, במהלכה הקים את פיקסאר שהפכה לחברת האנימציה המובילה בעולם ואת חברת נקסט, שהטכנולוגיה שלה היוותה את הבסיס למערכת ההפעלה של המקינטוש. לימים חזר ג'ובס לכיסא של מנכ"ל אפל והמשיך לשנות את העולם.

התובנה העסקית: ממציא דגול אחר, תומאס אדיסון, אמר פעם: " לא נכשלתי. רק מצאתי עשרת אלפים דרכים שלא עובדות". כשמוצר או שירות לא מספקים את הסחורה, במקום לשקוע בכישלון אפשר לנסות ללמוד ממנו, צורב ככל שיהיה. אחת הדרכים לעשות את זה היא לקבל משוב מלקוחות או מתעניינים, באמצעות בניית סקר ממוחשב. בקשו מהם לדרג את שביעות הרצון שלהם, לשתף ממה היו מרוצים וממה פחות, ואיזה הצעות יש להם לשיפור. ברגע שתקשיבו לרחשי הלב של הלקוחות שלכם, תוכלו לא רק לתקן טעויות – אלא לחשוב על מוצרים ושירותים חדשים ולבצע פעולות שיעלו אתכם על דרך המלך.

המופע של ג'ובס היה מרהיב ושינה את פני העולם בו אנחנו חיים. כעת הגיע תורנו לשנות את העולם, באמצעות העקרונות ששימשו את אחד המנהיגים הטכנולוגיים הגדולים בדורנו.

הכתבה עניינה אתכם? רוצים לקרוא את הכתבה הבאה בסדרה?
הירשמו לאתר וקבלו אותה ישירות לתיבת המייל!

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
כתבות נוספות שתאהבו
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
    רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
    אתם קוראים: בעל עסק, מה סטיב ג'ובס היה אומר על העסק שלך?
    Website by:

    © 2017 מיטב דש בע”מ
    אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.