תפריט
feed iconה-FEED
favourites iconרשימת הקריאה שלי
התחברות
צרו קשר
favourites icon הרשמה לניוזלטר
feed iconה-FEED
favourites iconרשימת הקריאה שלי
close feed icon
feed iconה-FEED כל מה שקורה עכשיו באתר!

עשה והצלח: איך לטפס לפסגה באמצעות עשייה נכונה?

מדורים:
07/08/2016

הוא נזרק מבית הספר בגיל 14 ופוטר מעבודתו כי לא היה לו תואר מהנדס. אז איך בית המלאכה הקטן שהקים בחצר ביתו, הפך את סטף ורטהיימר למיליארדר ותעשיין מוערך? ומה כל בעל עסק יכול ללמוד ממנו?

בלב אומת הסטרטאפ, צמח תעשיין שהקים והפך במו ידיו את חברת ישקר לאחת החברות הגדולות בעולם לייצור כלי חיתוך ממתכת קשה, כלים אשר משמשים לעיבוד מתכות בתעשיות הרכב, הרפואה האנרגיה ועוד. הצלחת קבוצת ישקר הפכה את ורטהיימר למיליארדר והובילה למכירת ישקר לתאגיד ההשקעות שבבעלות וורן באפט, בסכום כולל של למעלה מ- 6 מיליארד דולר.

אבל ההצלחה הכלכלית היא רק קצה הקרחון בפעילות של ורטהיימר. לאורך השנים הוא קיבל את פרס ישראל לתעשייה, שימש כחבר כנסת, הקים פארקי תעשייה והכשרה, עמד מאחורי יוזמות חברתיות ויצר מסגרות חינוכיות. מהם אבני הדרך שהובילו אותו להצלחה, ומה כל בעל עסק יכול ללמוד מהן כדי לצמוח לגבהים חדשים?

לרכוש מיומנויות חדשות

"אני לא רוצה לדבר על מה יש לי ומה אין לי, אני לא פה בשביל להשוויץ. הנכס היחיד שיש לי זו הבורות, בזה אני מאוד עשיר, וזה טוב מפני שהוא נותן לי סיכוי ללמוד משהו". סטף ורטהיימר, מתוך ראיון במגזין פורבס ישראל.
סטף ורטהיימר מעולם לא הפסיק ללמוד. גם כאשר הוא סולק מבית הספר בגיל 14, אחרי שנתן אגרוף למורה. הלמידה הזו היא שהובילה אותו במרוצת השנים להקים אימפריה חובקת עולם, אחרי שהחל לעבוד בתור שוליה בחנות אופטיקה שבה למד ללטש עדשות. בהמשך עבר למחרטה ולאחר מכן למלטשה בתחום המכניקה העדינה. באמצעות המיומנויות שצבר בעקבות סילוקו מבית הספר, ורטהיימר בנה למעשה את התשתית למפעל שפתח שנים לאחר מכן בחצר ביתו. מפעל חיים שהפך לארגון משגשג.

התובנה העסקית: בשונה משכירים שמקבלים ב- 1 לחודש תלוש משכורת קבוע, פעילות של עצמאים מורכבת מתקופות גאות ושפל. כך למשל בעלי עסקים רבים נאלצים לספוג ירידה במחזור העסקי בחודשי הקיץ ובתקופות החגים (בעיקר פסח וראש השנה). במקום לשקוע בחוסר מעש ובחוסר אונים בתקופות האלה, מומלץ לרכוש מיומנויות חדשות שיסייעו לעסק לצמוח בצורה חדה יותר בהמשך.

כך למשל ניתן לרכוש מיומנויות שיווקיות חדשות, להרחיב את ארגז הכלים המקצועי באמצעות קורסים או השתלמויות שיאפשרו לנו להעניק ערך מוסף גבוה יותר ללקוחות. לשם המחשה, מעצב גרפי או מפיק וידאו יכולים לרכוש כלים לייעוץ עסקי, שיסייעו להם להפיק תוצר שיניב תוצאות טובות יותר ללקוחות, באמצעות בניית אסטרטגיה שיווקית (לאיזה קהלים לפנות, באיזו שפה, איך להניע לפעולה ועוד).

להתמודד עם המילה "לא"

את המיומנויות שרכש, המשיך לפתח ורטהיימר גם במהלך שירותו הצבאי בחיל האוויר הבריטי, שם תיקן ציוד אופטי במטוסי קרב. בהמשך פעל במסגרת התעשייה צבאית לפיתוח נשק. אך בשנת 1952 עבודתו ברפאל הופסקה, פשוט כי לא היה לו תואר מהנדס.

במקום להרים ידיים, ורטהיימר פתח בצריף קטן בחצר ביתו, מפעל לייצור כלי חיתוך אותם הוא מכר כשהוא רכוב על אופנוע. בית המלאכה הקטן בחצר, הפך במרוצת השנים לחברת "ישקר" המשגשגת, המעסיקה 10,000 עובדים מסביב לגלובוס.

התובנה העסקית: מעטים יודעים שהקמת האימפריה של וולט דיסני הייתה רצופה ניסיונות כושלים. אחד מהם הוא פיטוריו של דיסני מעבודתו, בשל הטענה שהוא חסר דמיון ורעיונות טובים. היום, אחרי שכמעט כל אדם בעולם מכיר את דיסני כשם נרדף ליצירה מעוררת השראה, הטענות האלה נשמעות מעט לא שפויות. תארו לעצמכם כמה העולם היה מפסיד לו וולט דיסני או סטף ורטהיימר היו נעצרים ב"לא" הראשון ששמעו. היכולת לקום חזרה על הרגליים גם אחרי ששמעתם "לא", יכולה להניב את ההזדמנות הגדולה הבאה.

להעניק ללקוחות את החכה

התרומה הציבורית הנרחבת של סטף ורטהיימר לוותה בין היתר בהקמת צור – בית הספר הגבוה לתעשיות היצוא, שמעניק תואר ראשון מטעם האוניברסיטה הפתוחה ודיפלומת אנג'יניר. מטרת בית הספר היא להקנות לבוגרים כלים מעשיים מעולם התעשייה, לצד הידע התאורטי. בנוסף, יזם ורטהיימר סדרות חינוך לחיילים הפותחות צוהר לעולם התעשייה. כל זאת מתוך מטרה לספק לדור הבא כלים להשתלבות בעולם התעסוקה.

התובנה העסקית: בעולם המודרני, לקוחות רבים אוהבים לקחת את המושכות לידיים, ללמוד ולחפש פתרונות "עשה זאת בעצמך". במובן הזה אתם אלה שיכולים להעניק להם את החכה במקום את הדג, באמצעות סדנאות "עשה זאת בעצמך" שמלמדות אותם איך למשל להכין תכנית עסקית, או אם למשל מדובר במאפרת לשדרג את הלוק מידי בוקר במינימום מאמץ. מתוך הערך המוסף שתעניקו ללקוחות, הם יתפסו אתכם כמומחים וכך יגדלו הסיכויים שהם יפנו אליכם כאשר יחפשו פתרון מורכב יותר.

להיות עם היד על הדופק

"המפתח לעסק מצליח הוא לקוחות מרוצים". סטף ורטהיימר
ורטהיימר הבין כמה שביעות רצון הלקוחות חשובה להצלחת העסק שלו, תובנה שהובילה לשיפור מתמיד ולאיכות חסרת פשרות. כל אלה יצרו את הבסיס להצלחת ישקר, לשיתופי פעולה חובקי עולם ולהקמת מפעלים בארץ ובחו"ל. אך מה עושים כשהלקוחות לא מרוצים?

התובנה העסקית: זה קורה לכולנו. מה לעשות, אין 100% הצלחה וגם אם נעשה את כל מה שאפשר, כנראה שלא נוכל לגרום לכל הלקוחות להיות מרוצים עד הגג. ובכל זאת, היכולת לקבל משוב דווקא מלקוחות לא מרוצים – להבין מה לא עבד טוב עבורם ומה היינו יכולים לעשות אחרת, תשאיר אותם עם טעם טוב יותר. ולא פחות חשוב: משוב שכזה יסייע לנו להבין היכן אפשר ללמוד ולהתפתח כדי לשדרג את הפתרון שלנו.

יצירת עוגנים בחיים

"ההצלחה הכי גדולה שלי היא אשתי". סטף ורטהיימר
למרות ההצלחה העסקית והכספית הגדולה, סטף ורטהיימר נותר עם הרגליים על הקרקע. גם הוא מבין שכסף והצלחה חשובים ואף מודה על הזכות שנפלה בחלקו להצליח מעל ומעבר, אך מעיד שאלה לא הדברים הכי חשובים בחייו.

התובנה העסקית: המרוץ האינסופי אחר הלקוח הבא, משכיח מאתנו לפעמים את העובדה שהעסק נועד לשרת אותנו ולא להיפך. מנועי צמיחה אישיים, חשובים לא פחות (ואולי אפילו יותר) ממנועי הצמיחה העסקיים. הם אלה שמעניקים לנו את האנרגיות לעשות את מה שאנחנו עושים. לכן כדאי להקדיש להם מחשבה: הגדירו 5 מטרות אישיות לשנה הקרובה, שאינן קשורות לעשייה העסקית.

זו יכולה להיות הקדשת זמן איכות למשפחה ובן או בת הזוג, יציאה לחופשה, עשיית כושר ועוד. מטרות שאם תפעלו להגשמתן, תוכלו למלא מצברים בחיים האישיים – ובסופו של דבר להיות נמרצים וחיוניים גם בעשייה העסקית.

ההצלחה של סטף ורטהיימר בעולם התעשייה אינה מקרית: הוא פשוט איש של עשייה בלתי פוסקת. אותה עשייה סייעה לו להגיע לפסגה ולא פחות חשוב, להעניק תרומות משמעותיות לחברה. וזה אולי גם מוסר השכל עבורנו. להמשיך לפעול, להתמיד, להתפתח ולא לוותר – כדי שבסופו של יום נוכל לקצור את הפירות.

 לקריאת הכתבה הקודמת - עולם האופרה: המפתחות של מלכת תכניות האירוח לשגשוג עסקי

הכתבה עניינה אתכם? רוצים לקרוא את הכתבה הבאה בסדרה?
הירשמו לאתר וקבלו אותה ישירות לתיבת המייל!

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
related articles iconכתבות נוספות שתאהבו
comments icon
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
  • לפני 7 שנים

    ורטהיימר הוא בהחלט מודל ענק לחיקוי. אנחנו צריכים עוד כמה אנשים כמונו אצלנו במדינה. יעזור לנו מאוד!

רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
אתם קוראים: עשה והצלח: איך לטפס לפסגה באמצעות עשייה נכונה?
Website by:

© 2017 מיטב דש בע”מ
אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.