ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
ה-FEED כל מה שקורה עכשיו באתר!

יצאתם לדרך חדשה כעצמאים? כך תפעלו מול רשויות המס והביטוח הלאומי

מדורים:
28/02/2018

מדריך מקוצר לשכירים שיצאו לעצמאות ומגלים עולם שבו הם נדרשים לדווח למדינה על כל תקבול * אם תתחילו בצורה מסודרת, תחסכו צרות בהמשך

יצאתם לדרך חדשה כעצמאים? כך תפעלו מול רשויות המס והביטוח הלאומי

המעבר מעבודה כשכיר לעצמאי מחייב שינוי תפיסה: אם עד עכשיו נסעתם כל יום למקום העבודה, התחלתם לעבוד, קשקשתם פה ושם עם הקולגות, חזרתם הביתה והסתיימה העבודה, אז כעצמאים תמצאו עצמכם במקום שונה לחלוטין. העבודה תמיד אתכם.

לאחר פתיחת התיקים ועדכון הרשויות מתחילה העבודה הקשה באמת. יש לרשום בספרים כל תקבול- מזומן, שיק, אשראי וכו'- מיד עם קבלתו

לא משנה מה הסיבות שהביאו אתכם להיות עצמאים – הגשמת חלום, תחושת מיצוי, פיטורים, או פרישה מרצון –  תגלו עד מהרה שלפניכם עולם מורכב יותר מזה שהכרתם כשכירים. חסל סדר שכר בטוח ומסודר (עם כל ההפרשות מסביב) בכל תחילת חודש. תשכחו מכל הימים "האבודים" בהם הגעתם לעבודה עייפים ולא מרוכזים – עכשיו אתם נדרשים להיות במיטבכם. עבודה כעצמאים פירושה, ברוב המקרים, לחץ בלתי פוסק  בדרך לביטחון כלכלי, שאולי יבוא ואולי לא.

מעבר לשינוי בגישה ובאופן החשיבה, נדרשים גם שינויים רבים בתפעול השוטף. כשכירים שילמתם באופן כמעט "שקוף" מבחינתכם מיסים, תשלומים לביטוח לאומי והפרשות לקרן פנסיה או לביטוח מנהלים. מעכשיו, כעצמאים, אתם צריכים לעשות זאת בעצמכם. לא פשוט, אבל לחלוטין אפשרי.

פותחים תיקים ומתחילים לדווח

ראשית, צריך לסדר את כל ענייני הרשויות – מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי. אתם צריכים להודיע בכתב לפקיד השומה על פתיחת העסק. הכי קל זה לקחת רואה חשבון, או יועץ מס שיעשה לכם את העבודה הזו, אבל אתם יכולים גם לפנות בעצמכם לפקיד השומה (משרד רשות המס באזור מגוריכם), למלא טפסים ולקבל אישור. בטופס אתם מציינים את הפרטים המלאים עליכם, לרבות מהות העיסוק, כתובת העסק ושם העסק.

אנשי מס הכנסה או המייצג שלכם, יסבירו לכם את חובתכם לנהל חשבונות בצורה מסודרת ומפוקחת על ידי רשויות המס. כלומר, הנהלת החשבונות שלכם חייבת להיות מאושרת על ידי רשות המס. במקביל לפתיחת העסק במס הכנסה, עליכם לפתוח תיק במע"מ. עליכם לגשת עם הפרטים, למלא טופס ולקבל אישור. כמו כן, אתם מחויבים לעדכן את ביטוח לאומי. חובה לוודא קבלת מס' תיק ניכויים ממס הכנסה. באמצעות מספר זה תבצעו את הדיווחים השוטפים הן למס הכנסה והן לביטוח לאומי.

אחרי פתיחת התיקים ועדכון הרשויות מתחילה העבודה הקשה באמת. אתם צריכים לרשום בספרי הנהלת החשבונות כל תקבול - מזומן, שיק, שיק דחוי, מקדמה על חשבון, כרטיס אשראי וכו' - מיד עם קבלתו.

אם אתם מתחת לרף הכנסות מסוים (רף משתנה), תוגדרו כעוסק פטור או עוסק זעיר במע''מ. עוסקים כאלו אינם פטורים אוטומטית מחובת ניהול פנקסים למס הכנסה, אלא אם קיבלו פטור, או הקלה בכתב מפקיד השומה.

קראו עוד במגזין:

 

 

במקביל לרישום ההכנסות בספרים עליכם לרשום את ההוצאות, ולדווח על השכר וההפרשות לביטוח לאומי. להלן 5 דיווחים שעליכם לדווח בשוטף:  

  1. מס הכנסה – תשלום מקדמות כפי שנקבע על ידי מס הכנסה, בהינתן היקף העסקים הצפוי שלכם.
  2. מע"מ – תשלום מס ערך מוסף באופן שוטף, ​לאחר פתיחת תיק במשרד השומה.  מדובר במס בשיעור של 17% (נכון להיום) מההכנסות (מע"מ עסקאות), בניכוי מע"מ על תשומות / הוצאות. חשוב לשמור קבלות מהוצאות על ציוד משרדי, אם אתם עובדים בבית, הוצאות נסיעה ועוד. הרחבה בעניין זה ניתן למצוא באתר רשות המסים.
  3. ביטוח לאומי – בהתאם לשכר שאתם מושכים. אם אתם מעסיקים עובדים בהתאם לביטוח, הכל בתלושים. במידה ואתם מקימים חברה, נדרש לבצע רישום גם ב'רשם החברות' במשרד המשפטים (נוסף על ביטוח לאומי, מע"מ ומס הכנסה).
  4. פנסיה – עליכם להפריש באופן שוטף לכם ולעובדים שלכם. לקרן הפנסיה של ישראל כבר שמעתם? תוכלו לקרוא עליה כאן.
  5. ניכוי מס בגין עובדים -  אם בעסק שלכם מועסקים עובדים, או משולמים תשלומים אחרים החייבים בניכוי מס במקור, אתם צריכים לפתוח תיק ניכויים במקביל לביקור הראשון אצל פקיד השומה. לאחר פתיחת התיק תצטרכו לדווח באופן שוטף לפקיד השומה על השכר והתשלומים ולהעביר לפקיד השומה מדי חודש את המס שנוכה במקור, באמצעות הבנק או באמצעות דיווח מקוון.

העיסוק בניירת ובדיווחים מחייב תשומת לב. אבל, אם תתחילו באופן מסודר, תשפרו את סיכוייכם להמשיך כך ותחסכו "צרות" בהמשך הדרך.

חשוב לזכור: מעבר להתעסקות החודשית השוטפת, צריך להגיש דו"ח שנתי. שנה במס הכנסה היא שנה קלנדרית, מינואר עד דצמבר. ניתן להגיש דו"ח שנתי על ההכנסות וההוצאות בתקופה זו עד אפריל בשנה הבאה. לדוגמא, ניתן להגיש את דו"חות 2017 עד סוף אפריל 2018. אם מדובר על חברה (חשבונאות כפולה), אתם צריכים להגיש דו"ח עד סוף מאי. ניתן, עם זאת, לבקש דחיות בהגשה. אם מדובר בעסק קטן, שהכנסתו השנתית אינה עולה על 60 אלף שקל, ניתן  להגיש דוח מקוצר.

רוצים לקרוא עוד בנושאי חיסכון? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים.

אין באמור משום ייעוץ ו/או שיווק המתחשב בצרכים של כל אדם.

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
כתבות נוספות שתאהבו
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
  • לפני 6 חודשים

    לגזור ולשמור

רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
אתם קוראים: יצאתם לדרך חדשה כעצמאים? כך תפעלו מול רשויות המס והביטוח הלאומי
Website by: Ekerbase Logo

© 2017 מיטב דש בע”מ
אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.