ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
התחברות
צרו קשר
הרשמה לניוזלטר
ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
ה-FEED כל מה שקורה עכשיו באתר!

נטוורקינג כמנוף שיווקי לעסק

05/04/2016

בעסק קטן, בעיקר עסק בו אדם אחד אחראי על הייצור, התפעול וניהול הלקוחות, צד השיווק הוא פרק קשה במיוחד, הטומן בחובו משוואה שאינה נפתרת בקלות

מצד אחד, אנחנו מוצפים בטיפים, מסרים, הצעות וקורסים שיווקיים שכולם אומרים לנו דבר אחד ברור – חייבים להשקיע בשיווק. אם אין שיווק, העסק לא יוכל להתרומם, להתמודד עם מתחרים, לעלות שלב אחר שלב אל התנהלות של רווח והצלחה.

מצד שני, אנחנו זקוקים ל- 24 שעות נוספות ביממה כדי להשקיע בשיווק נכון. מכתיבת פוסטים בפייסבוק, דרך ניהול בלוג ועד פרסום סדנה, וובינר, קמפיין שיווקי בגוגל, או כל פורמט אחר שיכול לייצר לנו לידים ולקוחות. זוהי עבודה לכל דבר, שלא תמיד נוכל לתת למישהו חיצוני – מסיבות כלכליות.

אחת מאסטרטגיות השיווק הטובות ביותר, זו שדורשת מאיתנו כביכול הכי פחות עבודה בלילות והשקעה כספית, הן קבוצות הנטוורקינג. השיטה האמריקאית של "שיווק מפה לאוזן" מוכיחה עצמה כמשנה עולמות עבור עסקים קטנים ויוצרת סביבם קהילה מפרה, מאתגרת ומסייעת.

קווים לדמותו של נטוורקינג איכותי

לפני שנבין מהו נטוורקינג איכותי שיכול לתרום לעסק מבחינה שיווקית, כדאי להבין את מהות השיטה. יש שפע קבוצות נטוורקינג שלכל אחת מהן שיטה מעט שונה, אך הבסיס הוא זהה. מטרת הנטוורקינג היא ליצור מערך משווקים אישיים. כל אחד מהם הוא בעל עסק או מקצוע אחר, הפועלים עבור העסק שלך ואתה פועל עבור העסק שלהם.

במפגשים מוסדרים ומאורגנים בקפידה, נפגשות הקבוצות ודנות כל פעם בשאלות המעסיקות אנשי עסקים בקנה מידה קטן, בינוני או גדול, בהתאם לסוג הקבוצה, מיקומה ואופיה. כל אדם בקבוצה לומד להציג את העסק שלו בצורה נכונה, כזו שתתרום לו מבחינה שיווקית. הוא יכול לפנות לאנשי הקבוצה בבקשת עזרה, בשאלות מקצועיות ובבקשה אחר הפניות טובות – כאלו שיעזרו לו להגיע ללקוחות נוספים, לפתח שיתופי פעולה פוריים ולהתקדם בתוך מסגרת העסק.

כל אחד מאנשי העסקים בקבוצה הם משווקים של האחר. כלומר, הם יוצאים החוצה מהקבוצה והופכים לשגרירים. הם יודעים להפנות אליו לקוחות רלוונטיים, משווקים אותו דרך כלים שיווקיים שפיתחו לעצמם, יוצרים איתו ועבורו שיתופי פעולה טובים והפניות איכותיות שיוכלו לייצר לו לידים ולקוחות.

במהלך הזמן נוצרות מערכות יחסים פוריות, המחזקות את העסק ומשווקות אותו החוצה – מבלי שבעל העסק שילם על קמפיינים גדולים, או השקיע ימים כלילות בשיווק העסק, מבלי לדעת היכן החץ פוגע.

הרשמה לנטוורקינג – כיצד זה עובד?

בארץ קיימים מספר מפעלים מוסדרים של נטוורקינג, הפועלים ברמה הארצית והאיזורית. בין הקבוצות המוכרות – BNI, עסקים עושים עסקים, Biz, שפע ועוד. בדרך כלל ניתן לפנות לקבוצות דרך קהילות הפייסבוק, אתרי האינטרנט או באמצעות איש קשר טלפוני ולשאול האם ניתן להצטרף ובמה זה כרוך. תנאי הכניסה לכל קבוצת נטוורקינג שונים במהותם.

לרוב, ההשתתפות בקבוצות נטוורקינג כרוכה בתשלום חודשי או שנתי, שנע בין 250 ל- 1000 שקלים ויותר, בהתאם לקבוצה ולפרישה שלה. עם זאת, התועלת יכולה להיות חזקה ואפקטיבית.

לצד קבוצות מאורגנות הפועלות על פי שיטות מסוימות, כמו הקבוצות שפירטנו כאן, קיימות קבוצות קטנות שנפתחות במסגרת מיזמים חברתיים. בין היתר נפתחות כיום קבוצות נטוורקינג במסגרת "מעוף לעסקים" – מיזם התומך ונותן סיוע וייעוץ לעסקים, לצד אפשרויות התפתחות נרחבות. "מעוף", לדוגמה, הוא מיזם מסובסד על ידי משרד העבודה והתעשייה ולכן עלויות כניסה לקבוצות הנטוורקינג שנפתחות בסניפים השונים לאורך השנה נמוכות יחסית.

נטוורקינג טוב לעסק – לא רק במסגרת מוסדרת

המילה "נטוורקינג" אינה מתייחסת אך ורק לאותן קבוצות עסקים שעליהן דיברנו כאן, אלא גם לפעילות שיווקית שותפת שיכולה להניב לא מעט פירות עבור העסק. שיווק העסק דרך שיתופי פעולה ומפגשים עם אנשים רלוונטים, לאו דווקא במסגרת הקבוצתית, יכול להיות תהליך טוב ואיכותי יותר לעסק מאשר פרסום קמפיין יקר.

האיכויות של שיווק מפה לאוזן עצומות עבור עסקים קטנים. לעיתים מפגש עם אדם אחד, בו אתה מספר ומתאר את היכולות של העסק שלך והדברים שאתה רוצה לעשות איתו, יכול להניב פירות.

כללים לנטוורקינג נכון:

  1. הצגת העסק באופן יעיל – מפגש נטוורקינג, לצד פגישה אחד על אחד עם אדם שיכול לעזור לעסק, מתחילים לרוב בהצגת העסק. הצגת העסק צריכה להיות ממוקדת על פי השאלות הבאות:

    א. שם העסק ותחום העיסוק העיקרי.
    ב. חוזקות העסק בנקודות.
    ג. שאיפות העסק.
    ד. ההפניות שהעסק צריך על מנת להצליח, שיתוף פעולה, איתור לקוחות פוטנציאליים, עזרה מקצועית בנושא מסוים.
    ה. הצגת העסק בדרך כלל נערכת לאורך זמן קצוב, מ 60 שניות ועד 10 דקות, בהתאם למפגש ולקבוצה. בכל פעם מחדש אפשר לכוון את המשתתפים להשיג עבורכם הפניות שרלוונטיות לזמן המפגש.
  2. היו לחבריכם מה שאתם רוצים שיהיו עבורכם – רבים מגיעים למפגשי נטוורקינג במחשבה שיהיו כלי שיווקי שיעבוד בשבילם, בלי שיעשו דבר. למרות שההשקעה אינה רבה מבחינת שעות עבודה ועלויות, עדיין חשוב שתדעו שמדובר במערכת יחסים דו צדדית. שווקו את חבריכם כמו שאתם רוצים שהם ישווקו אתכם. כך תצרו מערכת יחסים אמינה וטובה.
  3. השתתפו בפעילויות ותזמנו פעילויות משלכם – במהלך מפגשי נטוורקינג, לצד הזדמנויות נטוורקינג אישיות, תיזמו פגישות אחד על אחד, שיחות על שיתופי פעולה או הביאו לידי ביטוי כל רעיון אחר.

קבוצות נטוורקינג מוכרות בישראל

BNI – קבוצות בעלי עסקים הפועלות לפי פורמט קבוע הכולל מפגשים שבועיים, פעילויות יזומות ופרזנטציות של אנשי העסקים לאורך השנה – כך שכל אחד מקבל פלטפורמה לשיווק העסק. 

עסקים עושים עסקים– קבוצות איזוריות הפועלות בפורמט דומה ל BNI. ניתן להגיע כאורחים ולהתרשם לפני שנרשמים. 

IBC – קבוצות נטוורקינג אזוריות לעסקים קטנים ובינוניים.

מעגל תנופה – נטוורקינג לנשים – ארגון הפועל ברמה העירונית בערים שונות בארץ ומושתת על נטוורקינג לעסקים קטנים ובינוניים, עבור נשים. 

מעוף לעסקים – הסוכנות לעסקים קטנים של משרד העבודה והתעשייה. קבוצות נטוורקינג אזוריות, מסובסדות. 

לסיום, נטוורקינג הוא כלי יעיל לבעלי עסקים שרוצים ליצור סביבם קהילה משווקת, שמפנה אליהם לקוחות פוטנציאליים, שמכירה היטב את קהל היעד ואת היכולות והיתרונות של העסק. יותר מהכל, זוהי קהילה מפרה שמאפשרת לבעלי עסקים להתייעץ, ללמוד ולהרגיש חלק מקבוצה.

אז למה אתם מחכים? לכו תעשו נטוורקינג...


מכירים דרכים נוספות לעשות נטוורקינג? ספרו לנו בתגובות. 

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
כתבות נוספות שתאהבו
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
    רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
    אתם קוראים: נטוורקינג כמנוף שיווקי לעסק
    Website by:

    © 2017 מיטב דש בע”מ
    אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.