ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
התחברות
צרו קשר
הרשמה לניוזלטר
ה-FEED
רשימת הקריאה שלי
ה-FEED כל מה שקורה עכשיו באתר!

האיש שמאחורי המסכה: איירון מן (האמיתי) יסייע לעסק שלך לפרוץ

מדורים:
25/05/2016

מהם סודות ההצלחה של האנשים המצליחים בעולם? הפעם נגלה איך אלון מאסק, האיש שחולם ליישב את מאדים ובהשראתו נוצרה הדמות המפורסמת בסרט "איירון מן", יכול לסייע לנו לעשות את זה בגדול בעסק שלנו. כתבה שנייה בסדרה

מה שסטיב ג'ובס עשה בעולם הסמארטפונים והנגנים, האיש הזה מתכוון לעשות בעולם הרכבים ואפילו בתחום הטיסה לחלל. תכירו את אלון מאסק, היזם שעבורו אפילו החלל הוא לא הגבול. ככה זה כשאתה מפיח חיים חדשים בשוק הרכבים החשמליים, משגר טיל לחלל ומשנה את הדרך שבה אנשים משלמים באמצעות חברת PayPal.
אז איך אלון מאסק משנה את העולם, ומה אנחנו יכולים ללמוד ממנו כדי לעשות דברים גדולים גם בעסק שלנו? 

הכול התחיל ב... חוברות קומיקס

כבר בתור ילד אובחן אלון מאסק כמחונן, אבל זה לא אומר שהוא ליקק דבש. נהפוך הוא. הצורך שלו לתקן אחרים ו"לגאול" אותם מבורותם גרם לו לחטוף פעם אחר פעם, עד שהוא החליט להסתגר ולברוא עולם משל עצמו.

ההחלטה הזו שינתה או חייו – ויתכן שאף את המסלול של האנושות כולה. כי בזמן שמאסק גמע ספרים וקיבל השראה מחוברות קומיקס עם גיבורי על שמצילים את העולם, מוחו המבריק החל לחשוב על דרכים לעשות דברים גדולים גם במציאות.

אז איך חולם אלון מאסק לשנות את העולם? באמצעות התיישבות במאדים, הפחתת התלות בדלקים מאובנים וקידום השימוש באנרגיה מתחדשת. אפשר בהחלט לטעון שהבחור מטורף, אבל עם קבלות (בשטח):

"הרבה אנשים מדברים על עבודה קשה ואמביציה, אבל לא כולם בונים טילים. עד היום ארבע ישויות הצליחו לעשות זה: ארה"ב, ברה"מ, סין, ואלון מאסק". ג'ון סטיוארט.

אם המיזמים של אלון מאסק (שכבר זוכים להצלחה) יעמדו ביעדים שהוא הציב להם – האנושות תשנה את פניה ללא היכר. אחרי הכל, גם הסמארטפון הכי משוכלל מחוויר לעומת המחשבה שבעתיד הלא רחוק בני אדם יתגוררו במאדים.
מהם העקרונות שמסייעים למאסק לפרוץ את הדרך, ואיך אפשר להשתמש בהם כדי לייצר תוצאות יוצאות דופן בעסק?

הגדירו את החזון שלכם

אחת המטרות השאפתניות של מאסק הייתה לבנות מושבה על המאדים, וליישב בני אדם מחוץ לכדור הארץ. העובדה שהחלום הזה נראה דמיוני ומופרך, לצד הניסיון של אנשים בסביבתו להניא אותו מלהשקיע בכך כסף ומשאבים, לא ממש עשתה רושם על מאסק.

בשנת 2002 הוא הקים את SpaceX, חברת חלל פרטית שנועדה לקדם מסעות חלל למאדים. ולמרות שהדרך לשליחת אדם למאדים עודנה ארוכה, אפשר לראות אותה מבצבצת באופק בזכות פריצות הדרך שכבר השיגה חברת SpaceX: רק לאחרונה הצליחה החברה לשגר לחלל את הטיל פלקון 9, שנשא עמו אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. ואם זה לא מספיק, המאיץ של הטיל הצליח לנחות חזרה על דוברה בלב ים, ובכך סולל את הדרך לפיתוח טיל רב שימושי שיוזיל את המסע לחלל.

התובנה העסקית: דרוש הרבה מאוד אומץ לעזוב הכול ולהקים עסק, עם כל הסיכונים הנלווים. מה גרם לכם לקבל את ההחלטה הזו ולקיים אותה בכל יום מחדש, למרות האתגרים הרבים? בטוח שחוץ מהרצון להתעשר, ישנן סיבות לא פחות חשובות שגרמו לכם לעשות את הבחירה הזו – ואותן חשוב לעגן בחזון עסקי.

מדוע כדאי ליצור חזון עסקי? כיוון שהגדרתו תמקד אתכם במטרות הגדולות שלשמן הקמתם את העסק, ותסייע לכם הגשים את עצמכם באמצעות הפניית המשאבים הנחוצים להגשמתם.

מיקוד נכון עושה את ההבדל

בשנת 1993 השיקה אפל את מחשב כף היד הראשון בעולם, הניוטון. ההמצאה החדשנית נחלה כישלון חרוץ ומכרה רק כמה מאות יחידות, פשוט כי היא הושקה לפני עידן האינטרנט ולמעשה הקדימה את זמנה. לא חסרים מיזמים שנכשלו כי הקדימו את זמנם: אחד מהם הוא ככל הנראה המכונית החשמלית.

למרות שהטכנולוגיה קיימת, ישנן סיבות רבות לדשדוש שלה, כמו למשל טווח הנסיעה הנמוך והמחיר הגבוה. בעקבות למידה מטעויות של אחרים, חברת Tesla בהנהגתו של מאסק הבינה שהצעת המכונית החשמלית לקהל הרחב אינה הדרך להפוך את המכונית החשמלית לסטנדרט. ולכן טסלה נקטה באסטרטגיה אחרת. להפוך את המכונית החשמלית לסמל סטאטוס, שפונה לאלפיון העליון. במקרה הזה המחיר לא יהווה יותר בעיה, כל עוד ביצועי המכונית החשמלית יספקו את הסחורה ויגובו בפריסת רשת נקודות הטענה. בשלבים הבאים, התכנון הוא לייצר מכונית חשמלית זולה בכמויות גדולות עבור הקהל הרחב.

עם מכירה של עשרות אלפי מכוניות חשמליות, נראה שטסלה נמצאת בדרך הנכונה. יתכן וכל זה לא היה קורה לולא החברה הייתה בוחרת להתמקד בתור התחלה בקהל יעד מצומצם כדי לצבור מומנטום.

התובנה העסקית: בחירת קהל היעד המתאים לפתרון שאנו מציעים יכולה לפעמים לעשות את ההבדל. גם בבואנו להציג פתרון חדשני וגם כשאנו רוצים לבדל את עצמנו בשוק רווי תחרות. כך למשל בשוק רווי במאמנים אישיים, יכולה מאמנת אישית להתבלט באמצעות מיקוד במתאמנים חרשים וכבדי שמיעה, זאת על בסיס ליווי בן משפחה חירש והניסיון המקצועי שצברה בקרב קהל זה. הגיוני להניח שההתמחות שלה במתן פתרון ייעודי לקהל זה, תגרום לאנשים בעלי קשיי שמיעה להעדיף אותה על פני מאמנים אחרים.

ככל שקהל היעד יהיה ממוקד יותר, ההצעה שלכם תהיה אולי מיועדת לפחות אנשים – אך תהיה הרבה יותר ממוקדת בצרכים ובפתרונות שהם מחפשים, ומכאן גם הרבה יותר רלוונטית.

הפכו לקוחות לשגרירים

בשנת 1999 הקים מאסק חברה בשם X.com, מתוך מטרה לשנות את פניה של תעשיית התשלומים העולמית. לא עוד המחאות בדואר – אלא שירות תשלומים מקוון שמתבצע בלחיצת כפתור. שנה לאחר מכן התמזגה החברה עם חברת Confinity והפכה למותג שכולנו מכירים כיום: PayPal.

אחת ההחלטות החשובות של החברה בתחילת דרכה הייתה לשלם לכל לקוח שמביא לקוח חדש 20 דולר. המהלך היה כרוך בעלויות גבוהות, אך סייע לחברה לפרוץ לתודעה ולקבוע סטנדרט חדש לביצוע תשלומים. ההצלחה הגדולה הביאה בשנת 2002 לרכישת החברה ע"י eBay, תמורת לא פחות מ- 1.5 מיליארד דולר.

התובנה העסקית: אחד מאפיקי השיווק האהובים ביותר עלינו בעלי עסקים הוא "חבר מביא חבר". זאת מכיוון שסיכויי הסגירה של עסקה עם אדם המגיע בעקבות המלצה חמה של חבר, גבוהים בהרבה מאשר שיחה עם אדם שלא שמע עלינו מעולם. לכן, על מנת לקבל כמה שיותר הפניות מאפיק שיווק זה, מומלץ להפוך את הלקוחות שלכם לשגרירים באמצעות הפעלת תכנית שותפים.

בניית תכנית שותפים, שתעניק ללקוח שלכם ערך עבור כל לקוח שמגיע דרכו, תעודד אותו להמליץ על שירות ממנו הוא כבר מרוצה וליצור מצב של win-win-win: עבור הלקוח הקיים שיקבל צ'ופר כספי, עבור הלקוח החדש שיקבל שירות מעולה וכמובן עבורכם.

אלון מאסק מחולל מהפיכות כמעט בכל תחום בו הוא נוגע, בזכות היכולת להגדיר חזון מעורר השראה ולפעול להגשמתו. או כפי שמאסק קרוב לוודאי היה אומר: כוונו לירח, מקסימום תגיעו למאדים.

לקריאת הכתבה הקודמת - בעל עסק, מה סטיב ג'ובס היה אומר על העסק שלך?

הכתבה עניינה אתכם? רוצים לקרוא את הכתבה הבאה בסדרה?
הירשמו לאתר וקבלו אותה ישירות לתיבת המייל!

אהבתם את הכתבה? שתפו עם חברים!
כתבות נוספות שתאהבו
יש שאלות? תשאירו לנו תגובה או הצטרפו לדיון!
    רוצים לקרוא עוד בנושאים אלו? הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
    אתם קוראים: האיש שמאחורי המסכה: איירון מן (האמיתי) יסייע לעסק שלך לפרוץ
    Website by:

    © 2017 מיטב דש בע”מ
    אין באמור כדי להוות ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ אישי המתחשב ומותאם לצרכי ונכסי כל אדם בידי יועץ השקעות מוסמך.