כל בעל עסק קטן או בינוני מכיר את זה: ללא שום התרעה, הלקוחות מפסיקים להופיע או שקצב הופעתם הולך ומידלדל. התוצאות הכספיות נחלשות בהתאמה ולמי שאין לו כיסים עמוקים - ולרוב העסקים הקטנים אין כיסים כאלה, עלול למצוא עצמו בעיצומו של משבר, לפעמים גם קיומי. למה זה קורה? ואיך ניתן להתמודד עם משברים כאלה?
כבעלי עסק, אתם חייבים לחסוך לשעת חירום. אל תסתנוורו בתקופות טובות ותחשבו שזהו, עליתם על דרך המלך ותישארו עליה לנצח
הרעה בתוצאות של עסקים נגרמת בדרך כלל משני סוגים של סיבות: חיצוניות ופנימיות. הסיבות החיצוניות, לכאורה אינן קשורות לניהול העסק: הקמת נתיב רכבת קלה, או בניין שלם דווקא בסמוך לעסק שלכם, שינוי בתנאים הכלכליים של המשק הישראלי, משבר פיננסי עולמי שמקרין גם על ישראל, חולשה עונתית בתנועת הלקוחות, למשל בחודשי הקיץ ועוד. לא חסרות דוגמאות.
הסיבות הפנימיות, לעומת זאת, קשורות בעסק עצמו. למשל שינוי חזותי לא מוצלח שבוצע, תכנון פיננסי לקוי, שינויים בכוח האדם, הידרדרות ברמת השירות, ירידה בטיב המוצר/ים, שינוי יזום או לא יזום בשיטת הניהול, העלאת מחירים ועוד.
לימדו, חסכו והישארו מעודכנים
כבעלים וכמנהלים של עסק, חשוב שתהיו מודעים לכך שלא תמיד הכול ילך חלק. ניהול עסק אינו משימה פשוטה והוא גם לא תמיד בשליטה. אתם יכולים לעשות הכול לפי הספר - ועדיין, העסק ייכשל. זה לא אמור להפחיד אתכם משום שהחוכמה בניהול עסק היא להיות גמישים ולזוז יחד עם השינויים ואי הוודאות בסביבה העסקית.
ניהול עסק הוא מקצוע. המסלולים ללימודי מנהל עסקים באוניברסיטאות ובמכללות עשויים לתרום לבוגריהם לא מעט, אבל עם זאת הלמידה בשטח, במקרים רבים, חשובה אפילו יותר. הלמידה לא מסתיימת אף פעם, היא תהליך מתמשך. עסקים רבים ניצלו, לדוגמא, כי למדו בזמן איך להסב חלק מהעסק שלהם לדיגיטל. מי שלא הפנים ולא למד, נשאר מאחור. הלמידה מאפשרת לכם גם לעשות קיצורי דרך, כלומר: ללמוד מטעויות של אחרים במקום לטעות על חשבון העסק שלכם.
כבעלי עסק, אתם חייבים לחסוך לשעת חירום. אל תסתנוורו בתקופות טובות ותחשבו שזהו, עליתם על דרך המלך ותישארו עליה לנצח. עסקים זה תמיד עליות וירידות. כשהכסף זורם, זה בדיוק הזמן לשים קצת ממנו בצד, לתקופות חלשות יותר. נכון, תמיד חלמתם על רכב גדול וחופשה באיים הקאריביים, אבל ייתכן שהכסף שתוציאו בימי השיא יחסר לכם בתקופות קשות יותר.
הישארו מעודכנים. הטכנולוגיה ועולם העסקים מתפתחים במהירות. אל תתנו לקדמה לעקוף אתכם. קראו, בדקו ולמדו באופן שוטף את הסביבה שלכם ובעולם העסקים. מה שקורה בכלכלת העולם, בכלכלה המקומית ובעיר שלכם משפיע גם עליכם. גם אם נדמה לכם שההשפעה על העסק שלכם קטנה, אפילו לא קיימת, השינוי יכול להיות כבר בדרך, אל תתעלמו מסימני האזהרה.
אם, לדוגמא, המומחים מדברים על עליית ריבית בשנים הקרובות, שאלו את עצמכם "איך זה ישפיע על העסק שלי?" משם כבר תהיה הדרך קצרה יותר להפקת תובנות: אולי כדאי שתיקחו אשראי שלא יושפע, או יושפע פחות, מהעלאת הריבית? אולי כדאי להתכונן למציאות חדשה, שבה הצריכה תקטן (ריבית עולה מקטינה צריכה)?
הקפידו להתעדכן גם בסדנאות והשתלמויות, ושמרו על פיתוח שוטף של העסק: מוצרים חדשים, לקוחות חדשים, מועדון לקוחות, מכירות באינטרנט, שת"פ עם עסקים באזור ועוד. אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להירדם בשמירה.
קראו עוד במגזין:
- מה שלום העסק שלכם? 5 טיפים שיקפיצו אותו למעלה
- 3 טיפים לשמירה על איזון בין החיים והעסק
- 3 טיפים לחיסכון בהוצאות העסק שלך
הקפידו על מעקב פיננסי
בעלי עסקים רבים לא באמת יודעים מה המצב הפיננסי של העסק שלהם. הם פשוט מתגלגלים פיננסית וכשמגיע משבר והלקוחות רוכשים פחות מוצרים, הם קולטים את המשמעות הפיננסית מאוחר יחסית. במצב כזה, אין כבר אפשרות להיערך למשבר. למעשה, קורה בדיוק ההיפך: המשבר רודף אחרי העסק, שעסוק בכיבוי שריפות.
לכן, חשוב מאוד תמיד להבין מה ההכנסות וההוצאות של העסק, וכתוצאה מכך כמה העסק מרוויח בכל חודש. חשוב לנתח את התוצאות ולהבין מהם המוצרים החזקים והחלשים. על סמך הבדיקה, יש לנהל את המלאי ולהתמקד במוצרים רווחיים. חשוב להבין למה התוצאות בפועל שונות ממה שהערכנו בתקציב. האם מדובר בעניין פנימי בעסק, למשל עובד חשוב שעזב. או בעניין חיצוני, למשל לקוח גדול שנטש.
חוץ מדו"ח רווח והפסד, צריך להכין תזרים מזומנים שוטף. תזרים מזומנים מבטא את התקבולים פחות התשלומים במזומן. עסק יכול להרוויח, בעליו יכול לחשוב שהכול מצוין, אבל התזרים עלול להמשיך להיות גרוע משלל סיבות, בהן אשראי גדול מדי ללקוחות, מלאים מנופחים ועוד. אל תפלו בבור הזה.
כאשר אתם צופים חולשה בעסק, ניתן בין השאר לצאת במבצעים. במבצעים אתם בדרך כלל מוכרים מוצרים שקשה לכם למכור כרגע בקצב מהיר – אך במחיר נמוך. אתם נפגשים עם מזומנים ומשחררים את המלאי התקוע. נכון, אתם אולי לא עושים זאת ברווחיות שלה ציפיתם, אבל העיקר בתקופות כאלו הוא להיערך נכון עם המזומנים, לא להיתקע בלי כסף ועם צ'קים שחוזרים מהבנק.
הכינו את עסקכם לחופשות וחגים
עסקים רבים חווים ירידות עונתיות בהיקף הפעילות. לרוב, אלא אם כן אתם מחזיקים דוכן גלידות, נרשמת הירידה בפעילות בחודשי קיץ, בחופשות או בחגים. זה לא נעים, אבל לפחות אתם יודעים שזה עומד לקרות ויכולים להיערך מראש. שקלו לקחת חופשה בעצמכם בתקופה הזו. ההפסד מהיעדרותכם קטן יותר מאשר בתקופה אחרת.
חוץ מזה, תקופות אלו הן זמן טוב להשתלמויות, לחשיבה מחדש, התמקדות בפיתוח מוצרים, מפגשים עם ספקים ולקוחות, נסיעה לתערוכות ועוד. זה חלק מהעבודה שלכם.
עונה חלשה היא גם עיתוי טוב לחזק את הפעילות הדיגיטלית שלכם. הפעילות הזו הופכת אתכם להרבה יותר מעוד עסק שכונתי או עסק עם שירות ספציפי. היא עושה אתכם גדולים יותר, עם מגוון לקוחות רחב יותר. הדיגיטל יכול לספק לכם לקוחות שלא חשבתם עליהם. פיתוח הדיגיטל, עם מיקוד שיווקי, עשויים להפחית את החולשה הצפויה בעסק בתקופות אלו.
בצד הפיננסי, אתם יכולים מראש להגדיר חופשה מרוכזת לעובדים. וכך, לא "להפסיד" אותם בתקופות החשובות בהמשך השנה. אתם יכולים גם לנסות לווסת את העבודות שלכם כך שמראש תפנו ללקוחות מסוימים בזמן חופשות, גם אם תיאלצו לספוג הנחה מסוימת.
מעוניינים בטיפים לניהול נכון של העסק?
הירשמו לאתר וקבלו מאמרים נוספים ישירות למייל.
כל השנה אצלי זה תקופה קשה